stap 5: plan van aanpak

Zodra je een begeleider hebt toegewezen maak je een zelf afspraak met die docent. Je levert vooraf een plan van aanpak in, zodat het eerste gesprek efficiënt kan  zijn. Het plan van aanpak bestaat uit een onderzoeksplan en een tijdplan.

Een goede planning is van groot belang bij het profielwerkstuk. Het lijkt misschien alsof je lang de tijd hebt om eraan te werken, maar in werkelijkheid valt dit tegen. Benut daarom op school al je tijd die je ervoor krijgt en probeer er thuis ook structureel aan te werken. Zorg ook dat je alles wat je eraan doet bijhoudt, zo heb je meteen een logboek klaar.


het onderzoeksplan
In het onderzoeksplan staat de volgende informatie:
hoofdvraag
deelvragen
hypothese / verwachtingen
werkwijzen / methode
informatiebronnen / hulpmiddelen
taakverdeling

daarnaast ben je begonnen met het logboek
tijdplan
In het tijdplan staat:
Hoe lang een activiteit duurt
Wie de activiteit uitvoert
Wanneer de activiteit wordt uitgevoerd


Wanneer je alle activiteiten in de goede volgorde hebt gezet, schrijf je er per activiteit het aantal benodigde uren bij dat je ervoor denkt nodig te hebben. Bepaal dan de doorlooptijd (tijdstip van de start en het einde) per activiteit. Wil je bij een externe organisatie iets regelen of ben je voor je onderzoek van veel mensen afhankelijk, denk er dan aan om dit op tijd en goed af te spreken.

taakverdeling
Leg vast wie welk onderdeel voor zijn/haar rekening neemt. ‘Wie voert wanneer wat uit?’. Uit het plan van aanpak moet duidelijk naar voren komen wat de bijdrage van ieder van jullie afzonderlijk is. Hiervoor moet je de activiteiten gedetailleerd beschrijven in het plan van aanpak en ervoor zorgen dat jullie individuele planningen op elkaar zijn afgestemd.
Houd het tijdplan zo kort mogelijk: ongeveer een half A-4tje. Het hele plan van aanpak hoeft niet meer dan één pagina te zijn.

plan van aanpak en het logboek


Vanzelfsprekend moet het plan van aanpak aansluiten op het
logboek. Hierin leg je alle werkzaamheden en afspraken vast. Toch kan het gebeuren dat je van het oorspronkelijk plan van aanpak moet afwijken. In de kolom ‘opmerkingen’ van het logboek motiveer je dan waarom je bent afgeweken van je oorspronkelijke plan.


Het logboek heeft een aantal functies: het is voor jou een hulpmiddel bij het systematisch verzamelen van informatie en voor je docent is het een hulpmiddel om snel inzicht te krijgen in het gevolgde werkproces.
In een logboek staan zaken als datum, tijd, plaats, verrichte werkzaamheden eventueel aangevuld met een resultaat of opmerking en gemaakte afspraken. In de kolom ‘afspraken en opmerkingen’ kun je kort de opbrengst van de activiteit, of een persoonlijke ervaringen bij de betreffende activiteit weergeven.

De bijdrage van iedere leerling moet goed zichtbaar zijn in het logboek. Je begeleider kan zo zien welke bijdrage ieder van jullie aan het werk geleverd heeft.


Zorg dat alle documenten, en ook het logboek en het plan van aanpak voor je begeleider digitaal beschikbaar zijn. Je docent is zo op elk moment in de gelegenheid het logboek, je plan van aanpak en de voortgang in te zien. Maak van tijd tot tijd zelf een afspraak met je begeleider om je plannen en vorderingen door te spreken.